2010-02-27
 20:33:22

Home Sweet Home

Jag säger då det, att vara hemma är ändå skönast, fast det tycker man inte försen man varit borta :)

Vi kom hem på torsdagkväll vid tiotiden, och fast jag fick en gråtattack i bilen påvägen hem så lever jag.
Fatta vad dryg hund mamma o pappa har, det går inte att åka bil med honom, då får man panik tillslut.
Men go är han ju iaf! :)
Lite drygt bara när han ska komma fram till en hela tiden och inte kunna vara som en normal hund och sitta
bak i skuffen, det var liksom trångt nog ändå. Och inte nog med att mamma knäbågade mig rakt i ryggen.

Det har gått ganska bra där, nu är allt fixat till begravningen, och den kommer att äga rum den 12:e mars.
Det var roligt att få komma till Vilhelmina igen, även fast det var pga en tråkig sak.
Men det var ju så längesedan man var där, och man har som sagt många minnen därifrån.
Tänk vad mammas morbror har samlat på sig saker under årens lopp. Han var diamantborrare utomlands och jobbade borta i 27 år. Så han hade många fräna möbler och grejer över huvudtaget, en riktig samlare kan man säga.
Och det var även mormor med.. så ni kan tänka er hur det kommer att bli när det är dags att städa ur allt i hopa.

Samlade bland annat på tomtar gjorde han också, även mormor gjorde det och min kära mor gör det.
Även jag har en hel del, men mor min klagar för att jag inte tar fram dom till jul :)
Men det beror på omständigheterna, och jag lovar att jag ska ta fram dom till nästa jul, hihi.

Som sagt, vi kom hem helskinnade och ska dit igen den 12:e, och det känns väldigt drygt. Är inte så roligt att
åka bil i flera timmar.
Men nästa resa ska vi ta släpvagn med också, för mamma har ärvt lite möbler som vi ska ta med hem.

Annars så är det rätt lugnt, vi ska följa med på max ikväll :)
Och just de, jag blev erbjuden jobb idag på Atlantic, att få jobba extra på fredag, lördag och söndag i cirka 4-5
timmar/kväll. Men det blir ju struligt med stämpling. Jag sa iaf att jag ska fundera på det.
2010-02-24
 16:59:48

Kallt

Usch, det är så kallt här, bara man inte blir förskyld efter vistelsen här!
Imorse när vi vaknade var det - 38, härligt härligt. Pappa var ut med hundarna och förfrös näsan han :)

Resan hit gick väldigt bra, även fast jag var lite rädd när vi åkte ibland. Gillar inte att åka där det bara är
skog och superduper kallt. Tänk om bilen hade lagt av, vilken skräck!
Men men, nu gick resan hit bra och vi kom fram vid halv två, gick och la oss halv tre och klev upp klockan åtta.
Kunde inte sova så bra inatt, vi ligger nere i källarvåningen, och där är det nog bara 10 grader fast vi har
elementena på högsta möjliga grad.
Det är ett väldigt gamalt hus, så man kan ju förstå att det drar lite när det varken är isolerat eller någonting
speciellt gjort. Sover med två täcken på och mössa, så då funkar det lite bättre ;D Haha.

Idag har mamma varit iväg och fixat en massa, vi har mest bara varit här, sen har vi handlat och ätit mat.
Tog oss en promenad och gick runt o titta, är inte så stort här precis så som man tyckte förr.
Men så var det ju jämt när man var liten, då tyckte man allt var stort.

Nu måste jag värma mig, sitter i den kalla källarn. Huvva!

2010-02-23
 19:03:33

Lappland

Nu sitter vi i bilen påväg till Vilhelmina, mammas morbror dog idag vid ett tiden.
Det känns lite drygt att åka så långt, men det är sånt man får ta.
Fullpackat är det i bilen, hundarna längst bak, jag o mamma i baksätet och marcus o pappa
fram.

Trodde inte vi skulle komma iväg först heller, tänk vilket hopplöst väglag det är nu. Först kom vi
inte upp med bilen för backen på vägen, sen när Marcus dragit loss oss med Jeepen (eftersom pappa
lyckades backa in i vägkanten o fastna) så kom vi inte iväg från gården ens heller! Men jag och Marcus
puttade på bak, så då kom vi iväg :P Kändes som man hade lust att ge upp då ett tag.
Dessutom kunde vi inte ta släpvagnen heller, vågade inte chansa och dra den när det är som det är med
både däck och väglag.

Tur var att jag också hann gå på apoteket idag och köpa allergitabletter till Marcus, så han kan leva normalt
med hundarna i sin närhet :)

På lördag tänkte vi försöka komma hem igen, sen om någon vecka till så måste vi upp igen, för då kommer
det att bli begravning.
Det känns inte som att det var så längesedan man var där ändå, men sist var när mormor hade dött och det
var begravning för henne. Och det är nu över fyra år sedan. Tiden går snabbt.

Usch vad drygt o åka bil!..bara några timmar kvar :P
2010-02-23
 09:08:41

Trasig

Godmorgon kära ni! :)

Marcus mobil har gått sönder på ett riktigt konstigt sätt/ställe..
Där man trycker in sladden för att ladda mobilen, den grejen har åkt in i mobilen, så det inte
går att ladda. Man kommer alltså inte åt att sticka in sladden.. bra kvalité.
Jag tycker personligen att det är ett konstigt sätt att gå sönder på. Men men.

Sitter och kollar på lite mobiler på elgiganten nu, så idag blir det mobilköp skulle jag tro.
Själv så ska jag ha min tills den riktigt pajar, för då har jag förhoppningsvis hunnit spara ihop till
en som jag är grymt sugen på. Min brorsa har införskaffat sig en sådan, och den verkar kanon.
Men, som sagt.. min nuvarande ska riktigt paja först.. och än så länge så är det bara ljudet som inte
går att höja lr sänka :P Och att den knäpper av sig när man pratar ibland.. men så har den ju gjort sen
den var ny i stort sett, så det räknas inte. Haha.

Här är min blivande..

Endast 5090:- hmmm :)

Jaja, nu ska jag göra iordning frukost tills Marcus kommer hem igen, han åkte för att skjutsa sin farsa till
traktorservice, han ska nämligen ut och ploga igen.
Marcus däremot ska bara skotta på ett ställe tror ja :) Men först frukost.

2010-02-22
 23:27:39

Måndag

Idag har jag pluggat matte och hälsat på svärföräldrarna och mina föräldrar.
Sedan har jag tränat och ikväll var jag, Marcus och Ella till Bollnäs på Max :)
Men min efterlängtade Lyxshake var slut, snyft snyft.

En sak som jag ska tänka på nästa gång jag tränar, är att jag ska ha ätit 30 minuter före så jag inte
får värsta må illa-känna-mig-låg-attacken igen. Det är så hämskt att få det efter man har tränat!
Jag tror att det beror på att jag inte har ätit så bra före, för dricker vatten gör jag jätte mycket under
träningen, så vattenbrist borde det inte bero på. Och dricka mycket vatten gör jag jämt annars också för
den delen. Väldigt duktig på de :) Men det är nog för att jag är så rädd för att jag ska få huvudvärk, jag gör
allt för att undvika den.

Hur som helst, det är kallt här nu, pannan har stannat igen bara för att vi är så slarviga! Fy skäms på oss.
Skärpning nu.

Har pratat med mamma och pappa ikväll också, och det är väldigt nära slutet nu för morbror, han har nog bara
några dagar kvar. Så vi kommer att åka upp till Vilhelmina nu i slutet av veckan ifall det blir så att han går bort.
Känns lite konstigt nu att han inte kommer att finnas mera, jag har inte haft så mycket kontakt med honom och så
nu på senare år, ingen alls faktiskt. Men han har ändå alltid funnits med, och man brukade alltid träffa honom när man hälsade på mormor eftersom dom bodde i samma hus.

Ja, det finns lite minnen kvar fortfarande från när man var liten :)

Nu ska jag äta bulle och dricka mjölk.

Godnatt på er.
2010-02-21
 16:47:31

Snödag

Idag har jag och Marcus skottat snö hela dagen. Först våran egen gård och sedan på hälsocentralen.
Det var bara liiite jobbigt nu när det blivit stora driver överallt och hårdnat till under.
Men vi fick då rejält med friskluft iaf! :)

Känner mig lite sugen på att åka till Ip och träna nu, men tyvärr så är det stängt för idag. Får åka dit imorgon
istället.

Nu ska jag plugga lite matte och känna mig duktigt efteråt.
Är nog bäst att passa på så mycket som det bara går nu! Mammas morbror ligger på sjukhuset nu och är väldigt dålig, han har nog inte lång tid kvar här på jorden, så vi kommer troligtvis få åka upp till Vilhelmina snart och hjälpa till i någon vecka. Och då är det bra om jag gjort mycket matte, för nu är det bara 1 månad kvar snart tills allt ska vara färdigt. Puh!


2010-02-20
 18:08:01

Lördagsmyyys

Det får det nog bli ikväll! :) Hjälp vad det blåser ute, känns som att huset snart följer med, upp
i det blå. Eller grå kanske.

Nu är kotletterna i ugnen, bara riset och salladen som ska göras sen blir det dags att äta! :D

Tänkte kolla någon bra film, men har inte hittat någon ännu. Får se om det är något bra på tv:n istället kanske.
Imorse följde jag med pappa och hundarna ut o gå, det var jätte härligt faktiskt fast det blåste en massa.
Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder som man brukar säga.
Marcus hjälpte ändå till att skotta av ett tak, så det var nog lite värre.

Nu måste jag åka på ica igen, hämskt vad drygt det är. Men, då blir maten perfekt istället! :)
Var nämligen dit tidigare idag, men tänkte inte på att gurkan och paprikan var slut, så skyll mig själv.

2010-02-19
 18:32:59

Fredag

Vad snabbt denna vecka har gått alltså.
Hur som helst, idag har vi sålt Toyotan, wiieeee!! :) Grattis till oss.

Just nu snöar och blåser det en massa ute, är så kallt. Det hade nog varit skönare om det inte blåste så
mycket.
Jag och Marcus har precis kollat klart på en film, Surrogates med Bruce Willis. Den var riktigt bra faktiskt, lite
virrig men helt klart godkänd!

Ikväll är vi bjudna till Ante och Carin, vi skulle bli ett gäng där, trevligt trevligt. :)
2010-02-16
 18:03:32

(fett)tisdag

Som ni alla vet är det dags för semlor idag! Men inte för min del, huvva.
Det får bli Karlspaderknyten, chokladboll och en munk ist :P

Idag har jag klingat lite på gitarren, varit ute och gått, tränat på IP och sen inte så mycket mera.
Borde lägga in lite tvätt i maskinen också, är proppfullt med kläder på golvet som borde tvättas.

Just nu är det mycket i mitt huvud igen, men det ska nog bli bra tillslut. Man vill så gärna att saker och ting
ska ske bums på engång, men så funkar det inte i verkligeheten..tyvärr :P Tålamod, det är något som saknas i
min hjärna det.

Annars så har det inte hänt så mycket nytt, var med Sandra igår, åt på kyrkan. Pluggade matte också, måste plugga mycket nu, öka farten om det går.. men ja, jag kan ju inte göra mer än jag försöker.
Ska vara klar om 5 veckor, så lite brådis är det.
Dessutom har jag nu anmält mig till Högskoleprovet också, så den 10:e april är det dags.
Malin ska skicka mig lite gamla Högskoleprov som jag kan träna på, och det ska jag göra minsann kan jag lova!

Har inte hört något om bilen ännu, men vi hoppas fortfarande att dom är intresserad.
Huset är det inte heller något nytt om, men snart så! :)

Nu bör jag tvätta lite, och kanske spela lite mera på gitarren, är riktigt roligt! Är lite seg på att byta ackord bara,
men det får man vara i början.

See you!

OBS!
Kom ihåg, den 3 mars kl 21 gäller det på femman. Då börjar nämligen Greys Anatomy igen!!





2010-02-14
 16:34:47

Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag, eller s:t Valentines day som den heter på engelska är en relativt ny högtidsdag i Sverige. Under 50-talet började butiker försöka uppmuntra oss till att köpa små saker till våra nära och kära. Men det var först på 90-talet som det tog fart på riktigt. Då började vi skicka kort, köpa blommor och choklad på allvar till våra älsklingar.

Men hur kommer det sig att vi har en dag för det och vart kommer traditionen ifrån? Vem var s:t Valentin?

Sankt Valentin, eller sankt Valentinos är åtminstone 3 olika personer som går under samma beteckning. De dog martyr död någon gång under 200- och 400- talet.

Den mest kända av dem är en präst som levde och verkade i mitten av 200-talets Rom, där det under den tiden var förbjudet att utöva den kristna religionen. Dåvarande kejsaren Claudius II var känd för sina avrättningar av kristna. Valentinos, den kristna prästen vigde par i hemlighet och för det blev han halshuggen 14:e februari 269 e.Kr. Han valde att dö martyrdöden före att avsäga sig sin tro.

På grund av det firades han inom den romersk-katolska kyrkan från 498 e. Kr till 1969.

Men hur kom kärleken in i det hela då?

Jo, nu är det så att turtur duvorna inleder sin parningstid i mitten av februari och duvorna är kända för att de lever med samma partner hela sitt liv. När den ena parten dör i ett förhållande, så lägger sig den andra duvan bredvid sin partner och dör den med. Så kom kärleken och tvåsamheten in i det hela.

St. Valentines day började firas som kärlekens dag i England någon gång under 1400-talet. Men den man valde till sin Valentin då, var den man skulle förlova sig med. Så man valde sin partner för livet.

Det första alla hjärtans dags kortet sägs vara ett som hertigen av Orleans i frankrike sände till sin fru år 1415 då han satt fängslad i towern i London.

I Usa började en kvinna vid namn Ester Howland tillverka alla hjärtansdag kort under 1870-talet. De blev mycket populära i överklassen på den tiden. Hon tillverkade dem av tyg och spetsar. Men de ansågs vara vågade och obscena så postkontoren vägrade att dela ut dem.

Alla hjärtans dag firas i hela världen, men på olika sätt.


Nu vet ni lite mera om denna dag :)

Denna helg har varit en lugnt och skön helg, i fredags var det en familj hit och tittade på våran bil,
får se om dom kommer att köpa den eller ej. Dom skulle höra av sig någon gång i veckan hur det
än blir så att vi vet, men vi hoppas på ett ja!

Senare på kvällen var vi till Jenny och Jens med pojkarna o hälsade på, var riktigt trevligt. Kollade på film,
pratade och spelade tv-spel, tror vi inte kom hem försen klockan var ungeför 00.30.

Igår, lördag var vi bara hemma mest hela dagen, på kvällen åkte vi och tränade på IP, sen hade vi knäppt på
bastun hemma, så då åkte vi hem direkt och duschade och bastade. Därefter blev det film med fika.
Haha, bra kombination..först träna och sen fika. Bra där!

Idag, då har vi varit till Spicy Cow och ätit, sen ska vi snart åka på bio med några kompisar och titta på "Farsan".
Ska bli riktigt roligt, är samma gäng som är med i Kopps bland annat.

En till sak, om ni vill läsa en bra bok.. då ska ni läsa Mystic River, riktigt spännande.
Har även kollat på filmen, men den var mindre bra..nästan lite seg.
Däremot gjorde vi en upptäckt i filmen, att Sean Penn och Patrick Dempsey är riktigt lika varandra.

Njut och jämför.


Dom ovanför är Patrick, nedanför Sean.



Rätt lika va?


2010-02-07
 11:24:11

Back again :)

Jag lever, även fast jag inte skrivit här på lång tid.

I torsdags har jag haft jobb i en månad! Vad snabbt det gått :)
Matte har jag också börjat med efter julledigheten, Eller ja, det var ju 3 veckor sedan nu, men jag
har ju inte varit in här på snart en månad.
Dessutom har jag varit förkyld i 3 veckor och än är det inte hundra. Det känns som att den försöker ta om
och om hela tiden, men då slår jag ner den! Den är inte välkommen :)

Tränar gör jag också, började i veckan igen efter min sjukfrånvaro, så jag hoppas att jag kan fortsätta som
vanligt nu.
Nya skor har jag också, Asics, supersköna! Det var på tiden, så nu hoppas jag på att slippa benhåleinflamationen.

Ja, vad har jag annars gjort, inte så mycket tror jag. Umgåts med kompisar, varit på Spicy cow o ätit, bastat, sett
på film, varit till Uppsala levt livet helt enkelt :)

På husfronten är det inga förändringar ännu, men bara det blir närmare våren/sommaren så löser det sig säkert.

Nu ska jag städa lite, så jag slipper de i veckan :)

Bye bye..