2008-08-12
 10:37:32

Sthlms stökigaste stationer..

Väktare får stenar kastade i huvudet och bilar förstörs. Nu krävs krafttag mot våldet och vandaliseringen i tunnelbanan.
Natten till igår uppmärksammade spärrvakten i Tensta tunnelbanestation hur 15-20 ungdomar sprutade vatten och kastade sten mot förbipasseranden. Bara sedan Juni har 77 incidenter rapporterats i Tensta och Rinkeby. Efter att väktarbilar slagits sönder vid tre tillfällen befarar polisen ökat våld
-Vilket kräver åtgärder.
-Det kan inte uteslutas att detta eskalerar och övergår i personvåld, säger Jens Jäger, polisinspektör vid tunnelbanepolisen. Fortsätter detta kommer vissa sträckor att stoppas, säger han.
Christer G Wennerholm, styrelseordförande i SL.
-Detta är fullkomligt oacceptabelt. Alla som reser och jobbar med SL har rätt till en säker miljö, så även i Tensta. SL kommer att göra allt för att de skyldiga ska få sitt straff.

Några händelser i Tensta i sommar:
17 juni 1.32: 20-25 ungdomar skriker och bråkar i biljetthallen, de vandaliserar och sprutar vatten.
3 augusti 1.14: 5-6 killar är beväpnade med kolsyrepistoler på stationen.
4 augusti 0.06: En patrull får stenar kastade på sig av ett gäng. En vakt får en sten i huvudet.
6 augusti 23.30: Stenkastning mot biljetthallen.

Dessutom i Rinkeby, som ligger en station ifrån Tensta, Två tjejer blir misshandlade som står o väntar på tåget, en vakt får sin bil vandaliserad, han hotas med pistolliknande vapen och blir sparkad i huvudet. Får tänder utslagna och ett jack i huvudet. Ett 20 tal personer inblandade. 
Ungdomsgäng som är störande och kastar in smällare i biljetthallen.
Stort bråk. En person blir misshandlad och blöder från huvudet, ambulans och polis tillkallas.


Detta har blivit vardagsmat här, inte så kul att bo på ett ställe där sådant händer. Man känner sig helt enkelt otrygg.. nog för att jag blev rånad på min väska.. men man får vara glad att det bara är en sådan sak som hänt än sålänge.

Idag ska jag fixa mina fötter lite, måla naglarna o så :) Kul o veta.
Sen måste jag hinna göra mat också. Och jag som hade tänkt måla listerna idag, men det tror jag får bli imorgon, för sen måste jag åka härifrån 15.10, eftersom jag börjar jobba klockan fyra.
Jobbar som sagt kväll denna vecka.
Marcus skulle jobba kväll han med, i ca 2 dagar trodde han. Fast då jobbar han från klockan 06.30 redan, till nio på kvällen. Hmm. Något drygt, stackarn.
Men han hade sagt till sin arbetskompis att han bara kan jobba fram till klockan nio, för sen måste han hämta mig i Bromma. Så söt :) Men jag vill nog det också, aldrig att jag åker själv nå mer på kvällarna i tunnelbanan. Det är en för stor risk att det ska hända något isf. Det räcker med att åka på mornar och eftermiddag, tillräckligt spännande måste jag säga. Händer en del saker då också som man får se, inte misshandlingar och sånt, men typ oansvariga 15-16 åringar som skiter i vad folk tycker o tänker. Som bara gör hur dom vill.

Nej, nu ska jag ringa några samtal. Have a nice day..



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Din kommentar: